Skal rumturisme undgås?

Kommerciel rumudforskning er et interessant perspektiv, men der er også nogle bekymringer. På trods af dets fordele for menneskeheden har kommerciel rumturisme et monopolmarked, og nogle mennesker foreslår, at ressourcer skal bruges på jorden for at forbedre chancerne for lige muligheder for alle borgere. Denne form for satsning er dog stadig meget dyr og vil blive domineret af den velhavende klasse. Her er nogle grunde til, hvorfor rumturisme bør undgås. Lad os undersøge nogle af disse spørgsmål for at se, om denne industri er rigtig for menneskeheden.

Rumturisme er en ikke-videnskabelig form for rumrejser

Milliardærejere af rumvirksomheder planlægger at sende flere mennesker ud i rummet. Men denne rejseform er primært tiltænkt de ultrarige. Hvis der sker en katastrofal ulykke i rummet, vil det sandsynligvis have en negativ indvirkning på rumfartsindustrien. Selvom rumturisme i øjeblikket er en dyr luksus, kan den snart være overkommelig for den velhavende middelklasse. Ifølge en rapport fra Federal Aviation Administration fra 2010 kan rumturismen nå op på milliarder af dollars inden for 20 år.

Det er domineret af de velhavende

Der er et voksende marked for rumturisme, og de velhavende er drivkraften bag dens udvikling. Ifølge de seneste skøn har 925 mennesker reserveret fly til rummet, og det tal kan vokse til så mange som 11.000 i løbet af de næste ti år. Baseret på et basisscenarie vil rumturisme generere 600 millioner dollars om året med tre tusinde pladser fyldt. Det begrænsede scenarie forudsiger dog et lavere antal flyvninger – 2.000 sæder fyldt – med samme indtægt. Ikke desto mindre er der en tilsvarende vækstfremskrivning baseret på transformation af forbrugeradfærd.

Det er dyrt

Omkostningerne ved rumrejser er astronomiske – flyvninger til rummet koster 55 millioner dollars hver, og flyvninger med Blue Origin og Virgin Galactic-raketterne koster lidt over en million dollars. Prisen for et sæde på SpaceX-raketten til den internationale rumstation vil koste 55 millioner dollars hver. Et sæde på en Virgin Galactic-raket vil koste 250.000 $, men prisen på billetter til en rumstationsoplevelse er ukendt. Den første flyvning på Virgin Galactics SpaceShipTwo-raket skal efter planen opsendes i 2022. Selskabet har tidligere opkrævet $250.000 for et sæde, men har siden reduceret prisen til $40.000 i fremtiden.

Det er farligt

Mens rumfart er fede oplevelser for de ultrarige og velforbundne, truer deres emissioner planeten og udgør en alvorlig trussel mod miljøet. Blue Origins nuværende raket producerer ingen kuldioxid, men den næste version vil udlede CO2-producerende metan. Mens rumturisme er spændende og potentielt lukrativt, er både astronauter og eksperter bekymrede over de involverede risici. Mens rumfartøjer skal være lavet af materialer, der opererer i mikrotyngdekraft, skal de også modstå 3-G acceleration. Den Internationale Rumstation er konstant i høj hastighed, og sodpartikler kan beskadige den.

Det er under udvikling

Ved hjælp af den seneste teknologiske udvikling går rumturismen frem. Der er forskellige komponenter af rumturisme, såsom rumflyvninger og satellitbesøg. I øjeblikket sælges pladser på rumflyvninger af flyselskaber. Snart vil online rejseportaler også tilbyde rumrejser. Rumturismens fremtid er Månen og Mars, som er inden for rækkevidde. Rumturismen ændrer sig på grund af de fremskridt, der er gjort af nye virksomheder som SpaceX og Virgin Galactic.